Arbeid & zakelijk

Soms komen werkgever en werknemer er samen niet uit. Dit kan uitlopen op een vervelende situatie die zowel voor de werkgever als voor de werknemer niet prettig is. Het is dan verstandig om een mediator in te schakelen. Deze mediator kan niet voor u het arbeidsconflict oplossen maar is hierin een neutrale en onafhankelijke gespreksleider. Een mediator kan beide partijen helpen om gezamenlijk tot een oplossing te komen waar ze zich beide prettig bij voelen. Ook voor een zakelijk conflict kan de mediator worden ingezet.

  • Redenen om een mediator in te schakelen bij arbeids- en zakelijke conflicten

    Conflicten op de werkvloer of in zakelijke samenwerkingen kunnen om verschillende redenen ontstaan. Het inschakelen van een mediator kan vaak een effectieve oplossing bieden. Hieronder vind je enkele veelvoorkomende situaties waarbij mediation van pas komt:

    • Verzuim door conflict:
      Soms melden werknemers zich ziek vanwege een conflict. Dit kan een tijdelijke oplossing lijken, maar verzuim biedt geen blijvende verlichting. Een mediator kan helpen om de onderliggende problemen aan te pakken, waardoor het verzuim snel kan afnemen.

    • Burnout door overbelasting:
      Overmatige werkdruk kan leiden tot een burnout, vooral als iemand het moeilijk vindt om grenzen aan te geven. Dit kan ook conflicten op de werkvloer veroorzaken. Mediation biedt hier een kans om zowel de werknemer als de werkgever te ondersteunen bij het vinden van een oplossing.

    • Zakelijke conflicten:
      Samenwerkingen kunnen stroef verlopen, wat kan leiden tot hoog oplopende conflicten met negatieve gevolgen voor het bedrijf. Mediation is een kosteneffectief en sneller alternatief voor juridische procedures, waarbij een neutrale derde partij helpt om tot een passende oplossing te komen.

    • Exit-mediation:
      Wanneer het herstellen van de arbeidsrelatie niet mogelijk is, kan een mediator begeleiden bij de exit-mediation. Dit proces helpt bij het onderhandelen over de beëindiging van de arbeidsovereenkomst, met als doel een acceptabele oplossing voor beide partijen.
  • Fases van het mediationproces:
    • Voorbereiding en intake
      Kennismaking en bespreking van het conflict met beide partijen.

    • Inventarisatie
      Verkenning van de standpunten en belangen van beide partijen.

    • Onderhandelingen
      Begeleiding bij het zoeken naar oplossingen en het onderhandelen over opties.

    • Afronding
      Vastleggen van de uitkomsten in een vaststellingsovereenkomst, ondertekend door beide partijen.

Een mediator is geen rechter

Een mediator kan dus op verschillende vlakken worden ingezet, zowel in de zakelijke als in de privésfeer. Een mediator is geen rechter die een beslissing bepaalt maar een mediator is een persoon die juist op een neutrale manier probeert voor alle partijen de beste oplossing te vinden. Toch is hij niet degene die de oplossing aandraagt, de partijen lossen het conflict uiteindelijk zelf op onder begeleiding van de mediator.

Plan uw gratis vrijblijvend kennismakingsgesprek De afspraken zullen altijd plaatsvinden in een veilige omgeving (bij u thuis, op kantoor of bij Ton Janssen).

Contact opnemen

Telefoonnummer: 06 25442902

Contact via WhatsApp